Lai gan izdevumu samazināšanās gan pārtikas, gan nepārtikas preču iegādei ir ievērojami veicinājusi šo samazināšanos novembrī, Spānijā gada trešajā ceturksnī joprojām bija vērojami lieli patēriņa preču tēriņi.
Saskaņā ar Nacionālā statistikas institūta (INE) datiem Spānijas mazumtirdzniecības apjoms novembrī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu palielinājās par 1%, salīdzinot ar 3,4% pieaugumu oktobrī, kā arī tas bija zemāks par analītiķu prognozēm par 2,8%.
Tas bija lēnākais mazumtirdzniecības pieaugums kopš šā gada jūnija, ko galvenokārt bremzēja pārtikas izdevumu samazināšanās līdz 1,5% novembrī no 2,2% oktobrī. Arī tēriņi nepārtikas precēm pagājušajā mēnesī samazinājās līdz 1,2%, salīdzinot ar 5,9% oktobrī.
Salīdzinājumā ar mēnesi mazumtirdzniecības apjomi novembrī samazinājās par 0.6%, salīdzinot ar 0% oktobrī. Gada pirmajos 11 mēnešos Spānijas mazumtirdzniecība pieauga par 1,5%, salīdzinot ar to pašu laiku pērn.
Patēriņa preču tēriņi Spānijā trešajā ceturksnī joprojām ir lieli
Saskaņā ar NIQ ceturkšņa mazumtirdzniecības izdevumu barometru Spānijā patēriņa preču tēriņi gada trešajā ceturksnī pieauga par 4,5%, salīdzinot ar 2023. gada trešo ceturksni. Arī tēriņi ilglietojuma un tehnoloģiskajām precēm 2024. gada trešajā ceturksnī pieauga par 4,2%, salīdzinot ar to pašu ceturksni pērn.
NIQ mazumtirdzniecības vertikāles direktors Spānijā Antonio de Santoss uzņēmuma tīmekļa vietnē sacīja: “Trešajā ceturksnī FMCG tirgus Spānijā saglabāja cenu mērenības tendenci, kas būtiski veicināja pieprasījuma pieaugumu. Gandrīz visas iepakotās un svaigās produkcijas sadaļas šogad uzrādījušas pozitīvu apjoma pieaugumu.
‘’Kopējais ekonomikas progress, pieaugošie mājsaimniecību ienākumi, samazināti hipotēkas izdevumi un spēcīgais darba tirgus ir ietekmējuši patērētāju pirkumu pieaugumu. Neskatoties uz pastāvīgo nenoteiktību makro vidē, mēs saglabājam piesardzīgi optimistisku skatījumu uz tirgus īstermiņa un vidēja termiņa attīstību.’’
Arī GfK mazumtirdzniecības vadītājs Spānijā Fernando Gomess NIQ tīmekļa vietnē sacīja: “Tehnoloģiju un ilglietojuma preču tirgus trešajā ceturksnī piedzīvoja izaugsmi, pretēji prognozētajam analītiķu palēninājumam. Spānijas patērētāji izrāda nepārtrauktu interesi par izdevumiem aprīkojumam, fiziskajai labsajūtai, atpūtai un kultūras produktiem, kas liecina par daudzsološām perspektīvām stabilam ceturtajam ceturksnim, izslēdzot jebkādus neparedzētus traucējumus, piemēram, nesenās plūdu katastrofas valsts dienvidos.’’
Tomēr, lai gan produktu cenu kritums nāk par labu patērētājiem, tas arī rada zināmu satraukumu mazumtirgotāju vidū, jo īpaši saistībā ar pieaugošo konkurenci no Āzijas zīmolu puses, kas vēlas nostiprināties Spānijas un plašākā ES tirgū.
Šie zīmoli bieži piedāvā plašāku produktu klāstu nekā pazīstami zīmoli par lētākām cenām. Iepirkšanās tiešsaistē pieaugums ir devis ievērojamu triecienu arī fiziskajiem mazumtirgotājiem, īpaši brīvdienās.